יום רביעי, 23 בספטמבר 2009

ארבע אחיות


אני מסתכלת בתמונות ההן של פעם, חומות, דהויות, לפני עידן הפוטושופ והמחשב. אשה יפה, עומדת ומחייכת, סבתא שלי שנפטרה אתמול בשנתה. אני מדמיינת ממרחקים את האשה הקטנה, שכובה במיטתה, סוף סוף מצליחה לישון לנצח אחרי ימים של קשיי הרדמות וחוסר שינה.
החיים במרחק, אי שם במרחב של בוסטר, מביאים אותי להסתכל ממעוף הציפור אל הסבתא שלי ומי שהיתה. כשנסענו קוותה שנספיק עוד להפגש, וליבי נחמץ לשמע הבקשה. קשה להיישיר עיניים אל פני המוות, אבל לאנשים בני 98 כנראה שאין ברירה. כשנסעתי להפרד ממנה, נדמה היה כי ייטיב לה שאבוא כשהיא עוד איתנו מאשר להגיע ללוויה. אתמול בסיום שיחת הטלפון הבלתי נמנעת, התמלאתי רייקנות גדולה ועצב, איך נפרדים בלי טקס ושבעה? אני קמה בבוקר אל נוהליו הרגילים, קפה, התלבשויות - התארגנויות של בוקר. הילדים כבר בגן ולי היו תוכניות וסדורים ששוב ידחו, כי עכשיו אני צריכה להפרד מהסבתא שלי לתמיד. זה טקסי הקטן, דרכי לומר שלום, לחשוב, להזכר, ולשמר.


צילה, לייקה, מלכה ועליזה. ארבע אחיות ששרדו את המלחמה ההיא (סבתא שלי אמנם כבר היתה אז בארץ), המעט שנשאר ממשפחה של תשעה. סבתא ואחיותיה, המשפחה המורחבת שפוגשים רק לעיתים רחוקות. אבל בדמיונות הילדות שלי היה שם סיפור שאפשר אולי לעשות ממנו סרט. ארבע אחיות. נושא לא רע. כשמלכה נפטרה לפני שנים רבות פתאום עלו ספורים וצצו, ואני חשבתי שהנה החבילה מתפרקת, הדבק הולך ונפרם.
אח"כ נפטרה לייקה לפני חודש ומשהו, ומן מרחקיי נזכרתי בחסד נעוריה אי שם בימות הצבא שלי כשאולצתי לבוא להתפנק אצלה ערב בשבוע כדי לא לחזור לבסיס בשעות חשכה. וסבתא שלי, צילה, תורה הגיעה אחריה, ומארבע האחיות נשארה רק אחת.








אני חושבת על סבתא שלי שחייתה וראתה עולם ומלואו מתרומם ומשתנה לו, כמעט מאה שלמה. הסוף הוא אותו סוף והחיים ימשיכו קדימה, ואני רוצה לזכור את האשה שעלתה לארץ ומחייכת אלי מן האוניה, מחייכת וקורנת, אל תוך חיים של עשיה.
פעם גרנו ליד המתפרה שבה עבדה ברחוב נחמני, וסבתא שלי שהיתה גם תל אביבית כמוני, גרמה לי להרגיש קצת ממשיכה את דרכה. כי סבתא שלי שלא הכירה מחשבים ולא ידעה מה זה בלוגים בודאי לא חשבה שכך אפרד ממנה במין לוויה פרטית, תמוהה ומוזרה. ומצד שני, גם אני לא חשבתי כך.

מי יתן ועכשיו את נחה ומתמלאת רוגע, כי הסבל נגמר, ובאה השינה הטובה.

יום שישי, 18 בספטמבר 2009

תחל שנה וברכותיה

ראש השנה. אני מתקשה להתאפק ופוזלת אל אחיו הותיק מהשנה שעברה, בודקת מה נשתנה הלילה הזה מקודמו ואיך תועד בפוסט ההוא של 2008 (מי יודע מהו השנתון העברי? אני נמנעת מלברר לא מתוך התבוללות גולתית, אלא סתם עצלות אינטרנטית).
שוב ערב ראש השנה, יום שישי, חגיגיות כפולה שבשעת בוקר זו עדיין מתקשה לקפצץ החוצה, להרים ראש ולהכריז על קיומה. נקיים ורחוצים נצא לארוחת החג רק מחר. אנחנו אנשי הגולה מאמינים שאלוהים לא מתעסק איתנו בקטנות, ויום שישי פה הוא עוד יום רגיל של ריצות , עבודות, סידורים וילדים, וכך מארחינו הנדיבים החליטותו לדחות את הארוע לשבת אחה"צ. את האורז של השנה שעברה יחליף תבשיל ברוקולי ואפונה וכולנו תקוה שיצא טעים.
בימים שהחגיגיות היתה רוחשת באויר, אור לשנה החדשה שבפתח, או אז הייתי מתמלאה תקוות חדשות להתחלות חדשות, להבטחות והתממשויות, וקיומים מבטיחים. שוב רחוקים מדי, אני נאלצת להסתפק ב-Happy New Year שאחל לי הרופא שלי השבוע (ואין זה משנה אפילו מי מהם היה זה, כי כולם יהודים). אכן התחלות חדשות אופפות אותנו. בעיקר את צמד הזאטוטים. יהלי נדמה צעד קדימה לבלי שוב, וכל יום נאבק מחדש באמו המתעקשת לקחת את אחותו הקטנה מהחדר הכחול הביתה. המעבר היומי על פני החדר האדום קשה עליו, כי הרי הוא כבר ב- Kindergarten. הצורך להוביל שני ילדים אל המוסדות החינוכיים בו יבלו את שעות הבוקר גורר קימות מקדמות מדי לדעת כל בני הבית. יהלי שמאוד לא רוצה לאחר מבלה את רוב זמן ההתארגנות ברביצה על הספה או השטיח, ואם מצבנו טוב, זה יהיה כבר בערום מלא. בוקר, בוקר, אני תוהה מה מעשיו שם, ורק ערב אחד בו נחתתי על הספה ומיענתי לזוז ממנה תוך סינג'ור אינסופי של אסף, הבינותי סוף סוף מאיפה באה לו ההתחפרות הספתית ולמה אני מצטווה בכל בוקר להגיש לו את הבגדים המונחים לפתחו אבל עדיין לא מספיק קרוב. כנראה. עם זאת בניגוד האינטרסים של הבוקר אני חוזרת לקשיי ההבנה המצווים עלי כאמא, וכל בוקר מסתיים בריצה לאוטו ואיום מרחף באויר "אתה תאחר לגן". יהלי בבטחון קבוע מודיע "אני לא", ואיכשהו זה אכן עדיין לא קרה, אולי כי אמא שלו בכל זאת מתאמצת.
גם הגר כבר מתרוצצת בחופשיות ברחבי החדר הכחול. בכיות ההתחלה ורגשות האשמה האינסופיים שלי על הילדה שננטשה מקדם מדי, הולכים ונגוזים, ונדמה כי החיים שבים למסלולם. בקרוב אפשר יהיה אולי להתפנות סוף סוף להתחלות משלי עצמי.
אבל היום שהחל בתוכניות למחר, קם והתהפך לו אי שם בסופר של המהגרים. פגישה חטופה בתור לקופה עם אמא אחת מהגן הביאתנו לקדם ארוחת חג (עבורנו) אי שם בMIT. ילדי ההתחלות, נרדמו עוד בתחילת הערב, ואנחנו מצאנו את עצמנו עם הרבה יין וחברה נעימה, עד כי גם לנו כבר קצת התעייפו העיניים והררי הכביסה (תוכניותיינו המקוריות להערב) נשמעו זועקים חמס, או אז ארזנו עצמנו ושבנו הביתה.
שנה חדשה בפתח. הסתיו כבר כאן. התחלות חדשות, תקוות לעתיד, הבטחות לימים טובים יותר. גם הקודמת היתה כזו, מלאה כרימון בהתחלות, הבטחות ותקוות. רובן נגוזו אי שם אל חלל האויר, מעטות זכו לצנוח, לנבוט, להבשיל. יש האומרים, כה מעט צלחו, ואני מנסה באופטימיות לא אופיינית לשכנע עצמי כי יש לפזרן הרבה ומהר, להגדיל סכויים, כך שגם המעט שבמעט יצמחו, יגדלו, ויהפכו לעולם ומלואו.
אז לכם היקרים, הרחוקים אך קרובים אלינו כל כך, נאחל בזהירות שנה טובה, לפחות קצת יותר, הרבה בריאות (רבים מדי מסביבנו לצערנו זקוקים לכך), ובעיקר שתמיד תדעו להתחיל שנה חדשה מלאי תקוות, להתחלות חדשות והבטחות שיתקיימו, במהרה, בימינו. אמן.

יום חמישי, 10 בספטמבר 2009

ספורים מהחדר הכחול

זה כבר כמה ימים שהמחשב שלי מדווח על טמפרטורות שמתחת ל-20 (כן, עדיין אינני מורגלת בפרנהייט הזה. עם זאת אני כבר יודעת שמעל 90 זה ממש חם , וגם השמונימים מניבים הזעה מרשימה למדי). אחרי גל החום של חודש אוגוסט, בואכה ספטמבר, הימים היפים האלו מרמזים אך ורק על בוא הסתיו. אז כן הספיקותנו להזיע. היינו בים, רחצנו באגמים השכונתיים ואף השתכשכנו בלא מעט ממטרות. חודש אוגוסט חלף הלך לו מלווה גם בגשמים לא מעט (שנטו לנחות בעיקר בסופי השבוע שלנו ובכך טרפדו קמפינג אחד שמיד הפך לביקור פתע בניו יורק המעתירה ומאירת הפנים גם כשגרמי השמים נוטים לנו קצת פחות חסד). הימים, ימי ספטמבר מזמנים לנו את תחילתה של התקופה הכחולה של חיינו (וכולנו תקווה שהיא תהיה מאירת פנים נעימה ומצלחת להבדיל מההיא של פיקאסו). הגר הצועדת כבר מזה שבוע בערבות החדר הכחול בגן של יהלי שהפך בכלל לגן שלה, מתאקלמת לאיתה (קרי בכי פרידה, בכי אחוד משפחות, ואמצע מדווח של ימים טובים ומהנים). בגנים של גיל שנה+ קשה לומר שבאמריקה הרבה יותר טוב. סטנדרטי. אנחנו דורשים הרבה חיבה רוך ונעימות, ואת זה עוד אפשר למצוא גם בארץ, עד כמה שזכורתני. אבל אין מאושרת ממנה שגם לה סוף סוף יש lunch box. כן, כן, המטפלות לא מבשלות פה, ואני עדיין מתקשה להאמין שכששמים ברוקולי בתיק הוא נאכל, ויש לפתח את יצרתיותי הקולינרית מחדש אחרי היום סנדביץ וביצה, יום שניצל ופסטה של יהלי.
אז בברלי לא באה לכאן יותר, וצריך בבוקר לארגן שניים. יהלי שמשך את החופש שלו עוד טיפה, הצטרף היום לשורות הצועדים. נדמה כי היה כייף, אבל הרבה לא הצלחתי לשמוע. בימים כתיקונם , אלה של שנה שעברה, יכולתי לחכות לשעות הWorking Parent שלי כדי להציץ לרגע לעולמו הקסום של הגן, ולגלות קצת מה עושה הילד שלי כשהוא לא איתי. בין עשרות הטפסים שמלאתי השבוע יכולתי גם להתנדב למעורבות כזו או אחרת בחיי ביה"ס, אבל איכשהו נדמה כי שום דבר לא יחליף את המשמרות ההן של החדר האדום.
בערגה רבה אני חולפת פעמיים ביום על פני ננסי, פאלו, והדלת האדומה ובליבי תהיה מתי זה כבר לא יהיה מוזר שלא להכנס פנימה ולהמשיך לכתה הכחלחלה. יהלי ביהליות אופיינית המשיך כבר קדימה. העבר מאחוריו ואין לו שום סיבה לשוב לגן, אפילו התרוץ נלוז של אמא שלו שהגר צריכה לשוב איכשהו הביתה, לא קונה אותו, וכל יום יש חצי בכי של "אני לא רוצה להכנס לשם".
יום ב של בי"ס בכיתה של גברת רייאן, ואנחנו כמעט ששוב מאחרים. הפקקים של הבוקר, חולמנות הילד וגם עייפותי אחרי לילה בלי הרבה שינה (הגר שוב מצמיחה שיניים, שוב מהוזלת, מריירת ולא ישנה), מובילים אותנו לכתה בשניה האחרונה. הגר כבר מתנחלת, רוצה גם לשחק, לשמוע ספור. בגן שלה נרשמת קצת פחות התלהבות אבל פה עם הגדולים, היא מלכה.
יום אפרורי, עם גשם באופק, אסף שוב הרחיק אל מעבר לים. אני כבר עסוקה בקניות לימות השלג, מביטה בהררי הכביסה של בגדי הקיץ, עוד לא מאמינה שרק התחיל וכבר עברנו מחדש לארוך. שנה חדשה מביאה אותי לתהות שוב ושוב איפה היינו באותו הזמן אז בשנה שעברה. ואני שזוכרת את ספורי ה11 בספטמבר של השנה שעברה בכתה ההיא של פסיכולוגיה כזו או אחרת, פונה אל הכביסה והכלים ומקווה שתהה זו שנת לימודים נהדרת ושנה טובה בכלל.

יום רביעי, 2 בספטמבר 2009

מה אכפת לציפור...

כל החורף חיכינו שהעץ המקסים הניבט מחלון חדרנו יחזור להצמיח עלים, וכשהגיע האביב גילינו לצערנו שהעץ הצטנן וחלה ונשאר לו עירום.
היום ברדתי עם יהלי מטה מחוץ לבניין, התגלה לפנינו סרט סימון שחסם את הגישה מהחצר הפנימית למגרש החנייה, ועל הרצפה היה סימון גיר לא ברור. הגרוע מכל כבר חלף בראשי, אולם מבט שני גילה שלט המודיע על עבודת תחזוקת עצים של העירייה. והסימון גיר? - טוב, זה התגלה כמגרש בייסבול מאולתר ששרטטו ילדים.

כשחזרנו הבייתה אחרי שעה קלה, עבודת התחזוקה הייתה בעיצומה והתגלתה כטיפול בטוטאל לוס. העץ נכרת לו לגמרי, ובמקומו נשאר גדם עירום ואופק פרוש מחלון חדרנו אל הרחוב המרוחק.

כך הסתיימה לה תקופה. לפחות יהלי נהנה מן מחזה הגדיעה כשהוא מצווח בחדווה על מיטת חדרנו ושולח מדי פעם עידכונים לחלל הבית.

הנה תמונות מימים יפים יותר ...